Monsterplanten

Heb je ze al gezien? De monsterplanten zijn terug in de huisdiercatalogus!
Je koopt eerst een zaadje dat je plant, verzorgt hem en laat het opgroeien tot een volwassen plant die je vervolgens kan kruisen.

Je vindt zo’n zaadje voor 10 /stuk of 20 voor een pakket

Monsterplanten zijn best ingewikkeld, zeker voor de beginner, maar wij zullen je het allemaal haarfijn uitleggen!

Kleuren, vormen en levels:
De naam van een monsterplant is niet zomaar gekozen. Het is een combinatie van de kleur en van de vorm van de plant. Samen bepalen die het level van een plant.
Het eerste woord in de naam is de kleur.
Er zijn 11 kleuren: Aenueus, Fulvus, Griseus, Viridulus, Phoenicus, Incarnatus, Amethyst, Incinereus, Atamasc, Azureus en Cyaneus.
Elk van die kleuren heeft een bijbehorend level, van 0 tot 5.
Hieronder zie je een afbeelding van eenzelfde plant in alle kleuren en het bijhorende kleurlevel.

Het tweede woord in de naam van je monsterplant is de vorm.
Er zijn 12 vormen: Blungon, Squarg, Stumpy, Wailzor, Sunspike, Weggytum, Zuchinu, Shroomer, Hairbullis, Wystique, Abysswirl en Snozzle.
Net als de kleuren hebben ook de vormen een level, van 0 tot 6.
Hieronder zie je een afbeelding van planten in alle vormen die allemaal dezelfde kleur hebben en het bijhorende vormlevel.


Het totale level van je plant is een optelsommetje van de kleur en de vorm.
Voorbeeld 1: je hebt een Viridulus Zuchinu. Viridulus is kleurlevel 1. Zuchinu is vormlevel 3. 1+3= totaal level 4.
Voorbeeld 2: Cyaneus Wailzor. Cyaneus is kleurlevel 5, Wailzor is vormlevel 1. Het totaallevel van deze plant is dus 5+1=6.

Gezichtjes:
De gezichtjes van een plant maken niks uit voor het level, maar het maakt een plant wel uniek. Er zijn eindeloos veel combinaties van verschillende soorten oogjes, neuzen, mondjes en snorren die ook nog eens in alle van de 11 eerder genoemde kleuren kunnen voorkomen.
Kijk maar naar deze Atamasc Snozzles:


Planten erven vaak gezichtskenmerken van hun ouders, maar kunnen je ook verrassen met totaal andere gezichtjes. Hieronder zie je een familielijn. Links is de oudste, rechts de jongste. Elke jongere plant heeft een aantal gezichts-eigenschappen van de ouder geërfd, maar de jongste heeft een heel ander gezicht dan de ouderplant.


Planten kruisen:
Als je je planten gaat kruisen, is het belangrijk om te begrijpen hoe het zit met het level en de vormen en kleuren. Dit is omdat een plant de kleur en vorm als losse eigenschappen kan doorgeven aan het zaadje. Stel dat je de eerder genoemde Viridulus Zuchinu kruist met de Cyaneus Wailzor. Het nieuwe plantje dat uit het gekregen zaad komt heeft kan twee kleuren hebben: Viridulus of Cyaneus en ook twee vormen: Zuchinu of Wailzor.
Dit houdt in dat er 4 opties zijn wat het nieuwe plantje kan worden:
Een Viridulus Zuchinu, level 4 (1+3)
Een Viridulus Wailzor, level 2 (1+1)
Een Cyaneus Zuchinu, level 8 (5+3)
Of een Cyaneus Wailzor, level 6 (5+1)
Als je (vroeger) op school tijdens de biologieles hebt geleerd over erfelijkheid, komt deze kruisingstabel je misschien wel bekend voor.


Je kan elke plant maar één keer kruisen, dus denk goed na voordat je hem zomaar met de eerste de beste andere plant kruist.

Als je planten kruist, krijg je een korte animatie op je plant te zien, in de vorm van een plusje met blaadjes eromheen. Leuk special effect! Je kan je eigen planten met elkaar kruisen, dan krijg je één zaadje.

Kruis je je plant met die van een vriend, dan krijgen jullie soms allebei een zaadje, en soms heb je pech en krijgt slechts één van jullie het nieuwe zaadje. Als schrale troost krijg je dan wel voortgang van de achievement “tuinier met pech”

Mutaties:
Wanneer je planten kruist, kan het voorkomen dat er een mutatie optreedt. Dit houdt in dat de vorm of kleur van de plant muteert naar een level hoger, waardoor het zaadje een level hoger is. Als je graag planten hebt van een hoger level, is dit geweldig! Iets minder leuk als je bijvoorbeeld graag een shroomer-vorm had gewild in de kleur azureus en die had gehoopt te krijgen door je Azureus plant te kruisen met een Shroomer in willekeurige kleur.


Kweken & verzorgen:
Planten kweken betekent eigenlijk gewoon kruisen.
Als je je planten hebt gekruist, krijg je een zaadje. Dat kan je gelijk planten voor een babyplantje, of je bewaart ‘m een poosje.  Plantzaadjes zijn ruilbaar dus je kan ze ook verkopen. Een zaadje hoef je niet te verzorgen.

 

Je babyplantje doet er 48 uur, dus twee dagen, over om groot te worden.

Als je een zaadje plant is het nog niet gelijk een volgroeide plant. Hij begint als een klein beginnetje. Een Weggytum bijvoorbeeld, is eerst een klein bloemknopje, daarna gaat 'ie op een kool lijken, vervolgens gaan de grote bladeren een stukje open en kan z'n kleur al een beetje zien, en uiteindelijk groeit ie op tot z’n volwassen vorm. Hij lijkt dan wel wat op een mol die tussen de koolbladeren zit, vind je niet?
Planten kunnen doodgaan als je ze niet verzorgt. Hoe lang dat duurt, zie je aan de balk met resterende welzijnspunten. Dit is de groene balk met timer van het aantal uren, minuten en seconden. Deze timer vertelt hoe lang een plant nog heeft voor hij doodgaat.

Gelukkig is het verzorgen heel simpel: op dezelfde manier als dat je huisdieren kan aaien, kan je monsterplanten “bemesten”. Één keertje bemesten en de balkmet welzijnspunten is weer helemaal vol.

Volwassen planten kunnen 72 uur overleven zonder bemesting.
Babyplanten kunnen 36 uur overleven als je ze niet bemest.

 

Je kan de planten van een andere habbo bemesten, en andere habbo’s kunnen de planten van jou bemesten.
Als de balk met resterende welzijnspunten leeg raakt, gaat je plant dood.

Wanneer je plant minder dan 24 uur heeft krijgt ie ‘honger’. Hij zal dan bestek of een waterdruppeltje boven zich krijgen.


Als een plant minder dan 5 uur te gaan heeft, wordt ‘ie bruin en verschrompeld en zal ‘ie zielige gezichtjes trekken. Kan jij die smekende blikken ‘bemest mij alstjeblieft!’ weerstaan?


Is je plant overleden?
Oeps.. Gelukkig kan je hem met een drankje tot leven wekken, of je kan hem composteren. Hiermee verander je je plant in een RIP-perkje.
Leuk in een kamer met natuurthema zoals een bos, tuin of boerderij.


Let op: composteren is permanent! Je kan het dus niet ongedaan maken, een perkje kan niet opnieuw een plant worden.

Drankjes:
Er zijn 3 soorten drankjes in de catalogus.


Monsterplantmest: Voor 10 Credits laat je je babyplant versneld opgroeien tot een volwassen, kruisbare plant. Je plant wordt steeds een stukje groter. Elke ‘groeispurt’ gaat gepaard met een animatie van een blauwe pijl en paarse bliksem. Een spectaculair effect!

Opbloeidrankje: Dit drankje, te koop voor 3 Credits, wekt een overleden plant tot leven.

Denk er wel om dat je plant opnieuw kan doodgaan als je hem niet bemest, hij wordt helaas niet onsterfelijk. De animatie van opbloeien is gelijk aan dat van kruisen: een plusje omringt door blaadjes.

Herkruisdrankje: Gebruik dit drankje als je je plant nog een keer wil kruisen. Kijk goed naar het level van de plant die je nog een keer wil kruisen en vergelijk dat met het herkruisdrankje, want er zijn drie categorieën: een drankje voor level 1-5 kost 10 Credits, voor level 6-8 betaal 30 Credits en voor level 9-10 moet je maar liefst 80 Credits neertellen! Als je je plant herkruist, zie je een grappige animatie in de vorm van.. ja echt, bloemetjes en bijtjes!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Achievements:
Voor monsterplanten zijn er verschillende achievements te verdienen.

Monsterplant Behandelaar: deze achievement heeft 5 levels. Je verdient hem door planten te bemesten.

Monsterplant Vormverzamelaar: deze achievement, 10 levels, krijg je als je monsterplanten in verschillende vormen hebt. Je moet de planten in een kamer plaatsen om de achievement te laten tellen.

Monsterplant Kleurverzamelaar: ook tien levels. Kan je verdienen door planten in verschillende kleuren te verzamelen. Ook hierbij telt de achievement een plant pas mee als die in een kamer is geplaatst.

Monsterplant Dokter: verdien je door het tot leven wekken van een plant met een opbloeidrankje.

Tuinier des Doods: laat je planten doodgaan om deze achievement te verdienen. Er zijn 5 levels.

Tuinier met Pech is de moeilijkste achievement om te halen. Deze krijg je alleen als je een plant hebt gekruist met die van een vriend, en jij geen zaadje kreeg. Deze achievement heeft ook 5 levels.

Monsterplant Teler: planten kruisen. Voor elke kruising krijg je één punt.


PS: heb je je plant opgepakt en kan je hem niet meer vinden in je inventaris? Kijk eens bij “huisdieren”, want monsterplanten vallen onder huisdieren. De achievements daarentegen vind je onder 'Ontdek het Hotel'.

 

 

Games agenda

★ Event ★ Habburodam

22/05/2024 - 29/05/2024
Van 11:00 tot 22:00

Grocery list

24/05/2024
Van 21:00 tot 22:00

Sterrenspel

28/05/2024
Van 21:00 tot 22:00

Ballonnenspel

01/06/2024
Van 11:30 tot 12:30

Laatste badges

Laatste meubi

Laatste kleding

cc-5558
ca-5575
ca-5583
ca-5549
fa-5492
fa-5552
he-5554
ha-5591
ha-5557
lg-5584
lg-5545
ch-5588